Mottó: Akinek volt pénze majomra, legyen pénze banánra.

 

 

Játsszunk!

Mit tudsz az autódról? Ne olvass tovább, egy percben foglald össze (súgok: elsősorban a karbantartásra gondolok).

Kész?

A típus, évjárat, motor gondolom ment mindenkinek. Pontosabban majdnem mindenkinek, egyszer jött egy ügyfél:

  • Jó napot kívánok, szeretném eladni az autómat.
  • Jó napot kívánok, milyen autója van Önnek?
  • Hát Opel (mintha az olyan természetes lenne).
  • Milyen Opel?
  • Hááát, ööö… Astra (lassan haladunk…)
  • Milyen Astra? Régóta gyártják, öt generációnál tartunk. Kerestem interneten képeket, hogy néz ki az Ön autója, melyikhez hasonlít az Öné?
  • ööö…hááát ehhez. De ehhez is.
  • Milyen évjáratú?
  • Hát hetvennyolcas.
  • Akkor még nem volt Astra, egy rendszámot tudna mondani?
  • Hááát…ööö… nem jut eszembe. De nagyon jó autó, egyszer se hagyott minket cserben.

 

Nem folytatom, hosszú lenne és felesleges.

Valami ilyesmire gondoltam: nekem 2013-as 1.6 benzines Renault Scenicem van, 97.000 km-rel. Olajcsere 94.000 km-nél volt két hónapja, vezérléscsere 2018-ban, 66.000 km-nél, a következő 2023-ban, vagy 126.000-nél lesz esedékes. A generátorszíj, feszítő és gyertyák 2019-ben, 71.000-nél volt cserélve, fékek 50%-osak. Az utolsó szervizkor cseréltem még levegőszűrőt, pollenszűrőt.

A következő olajcsere várhatóan tavasszal lesz esedékes, akkor lesz benn újabb 10.000 km és nem várom meg a hivatalos 30.000 km-t. Új lesz a fékolaj és a fagyálló, a nyári gumikat nem fogom visszatenni, mert ugyan még van rajt profil, csak már öregszik.

Kb. fél éve észrevettem, hogy a bal kézifék nem old ki mindig, ezért lecseréltettem a bal hátsó féknyerget. Majd két hét múlva a jobb is elkezdte (tervezett avulás…). Volt egy rejtélyes hangja a bal első futóműnek, a negyedik szerelő jött rá, hogy csak a stabilizátor rúd szilentek rosszak, úgyhogy most az is új.

Festve a bal első ajtó és a csomagtérajtó volt, a festék csak minimálisan vastagabb, mint a többi elemen, tehát nagy baja nem volt. Az olajat nem eszi, olajcserekor is ugyanott van a szintje, mint felöltéskor. A pótkulcsban gyenge az elem, a navi térkép 2020-as.

Semmi sem esedékes vagy javítandó, pedig minimális pénzt költöttem javításra és karbantartásra (ez a két dolog nem ugyanaz!!!)

Ja, és tudod, hogy melyik gomb mire való? Egyik haveromnak egy viszonylag friss Mercedes C osztálya van, de ők nem ismerik mindegyiknek a funkcióját. Én mondtam meg nekik, hogy van az autójukban ülésfűtés...

Na, sikerült így?

És vajon miért kérdezem?

Mert értem, hogy könnyebb havi 1500-2000 euroból fenntartani egy autót, mint 200.000 Ft-ból, de a hazai autók nemcsak öregebbek a Nyugat-európaiaknál, hanem bizony rosszabbak is. Műszakilag sokkal elhanyagoltabbak, érdemes megnézni a bevásárlóközpontok előtt a térkövet, tiszta olaj az egész, ami az autókból folyt oda. De mégis, a magyar vevő szívesebben vesz magyar autót, mint külföldit.

Én ha észreveszem, hogy valami nem oké, rögtön megyek a szerelőhöz, így bátran elindulok bárhová az autómmal, mert tudom, hogy alapvetően minden rendben van. Nem várom meg a következő műszaki vizsgát, hogy majd egyben az egészet. A múltkor volt nálam egy három és fél éves Fiesta, 50.000 km-rel, végig vezetett szervizkönyvvel, de mindenki azon vakarózott, hogy rövid a műszaki, csak 6 hónap. Hiába magyaráztam, hogy ez nem egy huszonéves, sokat látott vas, itt nem kell semmi különösre számítani, mert egy fiatal, karbantartott autó. Aztán a végén kénytelen voltam idő előtt elvinni műszakira…

Amikor átvettem egy autót bizományban, mindig kikérdeztem az eladót, hogy:

  • javítások, cserék az elmúlt egy évben
  • aktuális hibák
  • utolsó olajcsere
  • utolsó vezérléscsere

Nem a Wittgenstein tételt kérdeztem. De nézzük a leggyakoribb válaszokat:

javítások: ööööö…

aktuális hibák: nincsenek (na ja, ilyen jó még sose volt…)

utolsó olajcsere:              50%: ööö…nem emlékszem, hogy mikor, hát nem mostanában, de nem mentem vele sokat, de azért esedékes

30%: az pont most esedékes (ki gondolta volna…)

19%: nem tudom, de a szerelőm ragasztott matricát a motortérbe (mégse találjuk)

4%: megnézem a szervizkönyvben (én kérek elnézést, hogy ilyen szavakat használok, mint szervizkönyv, ki is rakom gyorsan a 18-as karikát)

1%: most volt műszakin, tehát most. Ugye azt műszakival együtt szokták cserélni. Ja, ha nem kértem a szerelőt, akkor nem cserélte le??? Tééényleg nem? De biztos nem? Akkor nem tudom. (tehát legalább két éve nem volt)

utolsó vezérléscsere: itt jön be a bagoly effektus (huhúúúú). Itt 99%-ban a közönség segítségét kell kérni (a szerelőt hívjuk fel, de ebben az a gond, ha szerelőt váltasz, akkor az infó is eltűnik)

Anyám azt tanította nekem, hogy olyan kérdést, amire úgyis tudom a választ, ne tegyek fel:

Mikor volt fagyállócsere? (igen, megváltozik a pH-ja, savas lesz, emiatt kell 2-3 évente lecserélni, különben egy rozsdás lé fog csordogálni a hűtőrendszerben és eltömíti)

Mikor volt fékolajcsere? (a fékfolyadék higroszkópos, azaz nedvszívó, lecsökken a forráspontja, tartós, erős fékezésnél felforr, a kicsi buborékok meg összenyomhatók, így megszűnik a fékhatás)

És el is érkeztünk a kérdéshez, hogy mindennek a tükrében megvennéd a saját autódat, ha meglátnád egy kereskedésben? Tudatában annak, hogy mi az, ami ezek után esedékes, vagy nem tudni, mikor volt cserélve, mennyire lehet a hibamentes működésére számítani? A típushibákra felkészültél, azaz mielőtt megtörténne, kicserélted azt az alkatrészt, ami majd csak később okoz(hat) tetemes kárt? Mondok példát is: BMW 320d, VW TSI, Kia/Hyundai vezérműlánc csere. Elvileg ezeknek nincs csereperiódusa, ezáltal sokan gondolják, hogy az autó teljes élettartamát kiszolgálja. Igen, valóban. És kedves autógyár, mennyi egy autó (tervezett) élettartama? Súgok: 150-200.000 km, de rengeteg példa van, hogy a lánc még ennyit se bírt ki. Vettél egy 10-15 éves 320d-t? Sajnos több, mint javasolt a lánccsere, még akkor is, ha bizony 400.000 Ft, mert ha elszakad, akkor a motorcsere kb. egymillió.

 

Van egy gonosz mondás, akinek volt pénze majomra, legyen pénze banánra is. Használt autó vásárlásakor bele kell számítani, hogy az a majom mennyi banánt kér. Valamelyik többet, valamelyik kevesebbet, ehhez szerencse is kell, de valamennyit BIZTOSAN kér, mindegy, hogy milyen márka. És ha valaki elkezd filléreskedni, akkor a majom dühös lesz, és rosszul kezd viselkedni. Ezért vettem én magamnak olyan autót, ami kevés banánnal is beéri, kereskedni is ilyenekkel szerettem, de ha az érdeklődők inkább a szomszéd ízlése szerint vesznek maguknak autót, még ha utána nincs is pénze annyi banánra, akkor kereskedőként két dolgot tehetek: vagy elkezdem árulni azt, amit én magamnak nem vennék és utána hallgatom a nyafogást, vagy keresek más munkát. Na én az utóbbit választottam.

Pár éve jött egy srác, be kellett volna számítanom a 320d-t. Bocsánat, hogy megint a BMW-t bántom, mondhattam volna másik típust is, egyik márka se jobb vagy rosszabb a másiknál. Szóval a 320d:

  • Szia, vinnék valami fiatalabbat, beszámítanád a 15 éves 320d-t?
  • Köszönöm, szavatossági okokból nem merem beszámítani.
  • Hát ja, most, hogy nem számítod be, elmondom (te egy úr vagy…) hogy az elmúlt 1 évben 1 milliót költöttem rá. Turbocsere, kuplungcsere és egyszer előzés közben kilőtte az egyik befecskendezőt a hengerfejből…

De ő legalább fizetett, mint a katonatiszt, ami előjött az autón, azt megjavíttatta, ennek ellenére üzletet nem kötöttünk.

Van egy VW Borám, a piaci értéke kb. 500.000 Ft, most cseréltem le a vezérlést, olajakat, szűrőket, első fékeket, fizettem érte 110.000 Ft-ot. Most akkor 610.000-et ér az autóm? Nem, éppúgy 500-at. Akkor mégis miért csináltam? Mert ez karbantartás, nem javítás. Nagy különbség. Azért tartom karban, hogy ne kelljen javítani.

A lényeg: akinek autója van, készüljön fel, hogy rendszeres lesz mit javítani. Akkor fáj a legjobban a számla, ha valaki megvárja, hogy sok mindent egyszerre kelljen kicserélni. Egyesével nem tűnik olyan soknak, és az autóval is jobb menni. A legrosszabb ötlet az, hogy amikor már tényleg mindent esedékes, akkor megpróbálom valamelyik kereskedésben beszámíttatni. Ha neked nem éri meg megjavíttatni, akkor a kereskedőnek miért érné meg?

A modern, kis köbcentis, turbós csodák első generációi most, ebben a pillanatban már a B oldalt hallgatják, szeretnék mindenkit lebeszélni a használtként megvásárlásukról.

Így dolgoztam

22 évig foglalkoztam autókkal, inkább a minőséget választottam, nem a mennyiséget. Az összes saját autómra 1 év fődarab garanciát vállaltam, de amit jelenleg autókereskedelemnek hívunk, azt már nem tudom tolerálni.

Ekkor dolgoztam

  • hétfő 9:00 - 17:00
  • kedd 9:00 - 17:00
  • szerda 9:00 - 17:00
  • csütörtök 9:00 - 17:00
  • péntek 9:00 - 17:00
  • szombat 9:00 - 12:00
  • vasárnap zárva

Itt dolgoztam

  • 9400 Sopron, Győri út 52 (az Aldival szemben)
  • 70/509-89-00

Sopron, Győri út 52.

Copyright © 2020 - 2021. Copyright © 2021. Lővér Auto Kft.

Fejlesztette: ThemeMakers