Mi az a garancia?

 

Kezdjük egy sztorival.

2007, Gipsz Jakab élete első új autóját készül átvenni. Egy német konszern egyik márkájára esett a választás, sima 1.4 benzin, semmi csoda turbo, csak egy egyszerű motor, örök, mint a nyomorúság. Ott állnak az átadóban, Gipsz úr már megkapta a bort, az asszony könnyes szemmel szorongatja a virágcsokrot, kényszeredetten mosolyognak a kamerába, miközben arra gondolnak, hogy nyomd már azt a kua gombot, hadd induljak haza, három hónapja várok már arra, hogy átvehessem, hadd mutassam meg a szomszédnak, na meg ha tudnád, hogy ötször gondoltam meg magam, mert a szomszéd azzal idegesített, hogy mindenkinek ezüst autója van.

Végre elkészül a fotó, Gipsz úr már táplálja a navigációba a koordinátákat, cél: a Hold. Ja, nem, csak egy település 15 km-re a márkakereskedéstől. Gipsz úr büszkén kocsit hajt, mélyeket lélegez az új autó illatból, az asszony hangját se hallja, aki a múlt vasárnapi vendégektől beszél, hogy Géza bácsi felvehetett volna egy szebb zoknit. Azon jár az esze, hogy ebbe aztán Buksi kutya be nem száll és gépi mosóban ezt aztán nem mossák. Szinte látja maga előtt, hogy a rokonság kint áll majd a ház előtt, mint az orgonasípok, szomszéd, sógor, anyós, gyerekek, unokák, Buski kutya, Gyuri kakas, Cirmi cica, miközben ő begördül az új autóval, mint az Egyesült Államok elnöke.

Aztán egyszer csak egy kis fémes koppanás, és a karácsonyfa összes fénye felgyúl a műszerfalon. Hívja az értékesítőt, jön az autómentő, de a márkakereskedés munkafelvételén csak annyit mondanak, hogy már hazamentek a szerelők. Az értékesítő jó fej, kiviszi őket a vasútra. A szomszéd röhög. Az orgonasípok már rég hazamentek, Gyuri kakas már a tyúkokat kergeti, Buksi meg Cirmit.

Másnap jön Dr. House a diagnózissal: eltört a vezérműtengely a 14 km-t futott autóban. Szegény munkafelvevő próbálja nyugtatni őket, hogy hát hogy ilyen még sose fordult elő, jaj, pedig ez egy nagyon jó motor, nyugi, megoldjuk, nem kérnek egy kávét? Nem? Akkor kettőt? Hm? Biztos? Akkor ásványvizet? Táncos komikust? Nem b+, az autómat kérném. Nyugi, jobb lesz, mint új korában. Ja, most is új. Az értékesítő kínjában sürgős, halaszthatatlan elfoglaltságot keres, de jó, hogy pont most hívják egy autó miatt, most nem siet rövidre fogni a beszélgetést.

Az autó egy ideig szívja magába a műhelyszagot, mielőtt Gipsz úr újra nekifuthat a 15 kilométeres távolságnak. A dolog happy enddel végződik, mert a második motor már tényleg jó, nincs is vele több gond.

Na, jó, nem teljesen így volt, kicsit kiszíneztem (vagy nem kicsit) és szerencsére az értékesítő sem én voltam.

Megpróbálom röviden összefoglalni. Garancia Magyarországon csak pénzügyi termékekre van, pl. a bank/biztosító/szolgáltató garanciát vállal arra, hogy ő bizony ha esik, ha fúj, ad 5% kamatot. Rossz nem tud történni, mert ezt garantálja (hacsak el nem tűnik a cég).

Egy autónál egy gyár sem tudja vállalni, hogy semmi rossz nem történik az autóval, még akkor sem, ha új, erről szólt Gipsz úr esete. Ezért ott jótállást vállalnak, ha elszakad az üléshuzaton a varrás, azzal is vissza lehet menni, ki kell javítaniuk. A köznyelvben ezt is garanciának hívjuk, de hivatalosan nem ugyanaz. Egy márkaszerviz álláspontja szerint a garanciában elvégzett javítás nem más, mint az eredeti állapot visszaállítása. Ezt úgy kell érteni, ha van egy autó, amin december 20-ig van jótállás, és egy motorhiba miatt december 19-én kapok bele egy új motort, arra már csak egyetlen nap „garancia” van, a gyár ugyanis a garanciaidőben visszaállította az eredeti állapotot, tovább nem fogja.  Ha én vettem volna bele a motort, fizettem volna érte, akkor járna rá egy év jótállás, de ha a gyár adja, akkor nem. A fogyasztóvédelemnek erről más a véleménye, szerintük ilyenkor arra az alkatrészre meghosszabbodik a jótállás, de erről inkább beszéljenek ők.

Használt cikkre (és nyilván használt autóra is) szavatosság van. Nem garancia és nem jótállás. Azaz az eladó szavatolja, hogy a vásárlás pillanatában nincs olyan rejtett hiba, ami csak később jön elő, pl. gyártási hiba, anyaghiba. Ebből is látszik, hogy évekig lehet pereskedni azon, hogy az az adott hiba megvolt-e a vásárlás pillanatában vagy sem.

Fontos: az eladó nem felel a termék (autó) használatából származó természetes kopásért. Azaz: ha egy használt autóban ha elszakad az üléshuzaton a varrás, hangos lesz egy hét múlva a generátorcsapágy, tönkremegy másnap a benzinpumpa akkor az pech, de a kereskedő nem felelős érte. Ha tönkrement a motor vagy a váltó, azért igen (de miért? Nem én, mint kereskedő tehetek róla). De ha tönkrement egy vízpumpa, elfolyt a hűtővíz, az ügyfél így járt az autóval, amiatt lett a motorhiba, akkor az ismét a vevő költsége lesz. Ha valaki egy 300.000 km-es autót vett és kevés benn a kompresszió, azt sem kell a kereskedőnek javítania. A múltkor hívott egy ügyfelem, beletolatott egy kamion az autója elejébe, megsérült a hűtő is, de ő továbbment és miután beállt a motor, úgy gondolta, hogy majd a kamion kötelező biztosítására a gépháztető cserével együtt majd a motort is kicserélik (csalódnia kellett-és fizetni).

A múltkor beszéltem egy másik kereskedővel, eladott egy 18 éves Suzuki Ignist. Egy hét múlva visszament a vevő, hogy őt átverték, mert a szerelője 200.000 Ft értékű javítást írt fel: mind a 4 teleszkóp, féktárcsák, fékbetétek, gömbfejek, lengőkar szilentek, komplett kipufogó. Sajnos ez mind természetes kopás, hiába kerül az autó értékéhez képest sokba, a kereskedőnek ezért nem kell egy fillért sem visszafizetnie vagy javíttatnia. A 18 éves autón valószínűleg 18 éves teleszkópok voltak és ismerve a magyar karbantartási szokásokat, erre az autóra az utolsó 5-6 évben már csak filléreket költöttek. Ezért bíztatok mindenkit a vásárlás előtti átvizsgálásra, még akkor is, ha pénzbe kerül (a vevő pénzébe!!!) és a végén mégsem veszi meg az autót.

A rémtörténetek menüpontban olvasható kifogások alapján íme egy lista, amit a kereskedőnek még akkor sem kell kifizetni, ha drága:

  • navigáció térképfrissítés
  • kuplung, lendkerék
  • fényszórómagasságállító motor
  • generátorszíj
  • kötelező karbantartás (olajak, szűrők, gumik)
  • dízel részecskeszűrő
  • pótkulcs, még akkor sem, ha a kereskedő csak egy kulcsot adott
  • karcolások, horpadások
  • klímakompresszor, generátorcsapágy, vízpumpa, klímagáz
  • futómű alkatrészek (se teleszkóp, se toronycsapágy)
  • fékalkatrészek
  • tömítések
  • elektromos alkatrészek (jeladók, szenzorok)

A jótállás/szavatosság is csupán matek. Nem ajándék. Az új autó árába a gyártó belekalkulálta, hogy valamennyi pénzt arra az autóra majd még rá kell költenie. Bírom, amikor azt hallom, hogy 5 év garanciát kaptam. Nem, nincs ingyen ebéd, nem kaptad, azt belekalkulálták az autó árába, azaz kifizetted, megvetted a autóval együtt.

Az egyik német gyár 2+2 évet ad az autóira. Ezt úgy kell érteni, hogy 2 év teljeskörű jótállást vállal a gyár, mert törvény van rá. A második két év már csak a fődarabokra vonatkozik, de azt már nem saját zsebből fizeti, hanem egy biztosító. Vannak olyan biztosítók, amik nem pl. házra kötnek biztosítást, hanem autók műszaki problémáira vállalnak anyagi felelősséget, nyilván pénzért. Ezt a pénzt a gyár fizeti a biztosítónak. A gyárak meg ezt okosan kiszámolták - ismerve a saját termékük meghibásodási hajlandóságát -, hogy olcsóbb kifizetni a biztosítás díját (aztán probléma esetén eladni a gyári alkatrészeket a biztosítónak) mint mondjuk egy jobb autót gyártani.

Képzeljünk el egy olyan (nem létező) esetet, hogy egy autó 10 évig biztosan nem hibásodik meg. Ebben az eseten ha a gyár 1000 Ft-ot kérne a 10 év garanciáért, akkor gyakorlatilag 1000 Ft-tal nagyobb haszon lenne autónként. Láttam olyan árlistát, hogy gyári jótállás csak 2 év (az EU-ban kötelező minimum volt akkoriban), a plusz öt év pedig 1.400.000 Ft, ennyit kellene a kedves vevőnek kifizetni, ha többet szeretne. Ha ez az autó egy tényleg jó, megbízható, tartós lett volna, akkor megérte volna ennek az árnak a töredékét elkérni. De milyen ócska vacakot gyárt az a gyár, ha 2-7 éves kora között ennyi pénzért éri meg a jótállást bevállalni, azaz ennyi költség várható? De nem karbantartásra, hanem meghibásodásra! Amúgy meg a jótállás feltétele a kötelező szervizek márkaszervizben történő elvégzése. Na bumm, dupla pénz…

Értem én, hogy az EU-ban sincs kolbászból a kerítés, ha előírnák a gyáraknak, hogy nem gyárthatnak ilyen ipari hulladékokat, akkor drágábban kellene árulni az autókat (mert jobbak lennének), ami a kereslet csökkenését eredményezné, ami gyárbezárásokhoz vezetne, ami a munkanélküliséget növelné, de használtautó kereskedőként nekem kell vállalni a szavatosságot egy olyan termékre, amelyikre a saját tervezője-gyártója sem szeretne. Típushiba esetén meg a gyárak eljátsszák a három bölcs majmot (nem lát, nem hall, nem beszél), meg azt, hogy „én ott sem voltam”:

Suzuki Swift váltó

Tesla

VW Transporter

Ja. Minden baj forrása kizárólag a gonosz tulajdonos, aki nem szervizeltet. De ha mégis, akkoris.

A lényeg: a mai autók finoman szólva se 10 problémamantes évre készültek. Ne sajnálja senki a pénzt egy fizetős garancia szolgáltatásra. Inkább arra költsön, mint az alufelnire.

Így dolgoztam

22 évig foglalkoztam autókkal, inkább a minőséget választottam, nem a mennyiséget. Az összes saját autómra 1 év fődarab garanciát vállaltam, de amit jelenleg autókereskedelemnek hívunk, azt már nem tudom tolerálni.

Ekkor dolgoztam

  • hétfő 9:00 - 17:00
  • kedd 9:00 - 17:00
  • szerda 9:00 - 17:00
  • csütörtök 9:00 - 17:00
  • péntek 9:00 - 17:00
  • szombat 9:00 - 12:00
  • vasárnap zárva

Itt dolgoztam

  • 9400 Sopron, Győri út 52 (az Aldival szemben)
  • 70/509-89-00

Sopron, Győri út 52.

Copyright © 2020 - 2021. Copyright © 2021. Lővér Auto Kft.

Fejlesztette: ThemeMakers