A következő sorokkal nem szeretnék senkit megbántani, természetesen nem minden ügyfél ilyen. Az autókereskedelemben eltöltött 22 év alatt sok normális, jó emberrel találkoztam, akik később többször visszajöttek hozzám autóügyben és én is lettem ügyfél az ő vállalkozásukban. Az alábbi történetek arról a bizonyos 10%-ról szólnak, akik megnehezítik a kereskedelemben dolgozók életét. Ha olvasás után azt gondolják, hogy kiégtem, akkor igazuk lehet. Talán abba is kellene hagynom a használtautó bizniszt 🙂
Az idő múlásával az emlékek megszépülnek. Most már tudok ezeken az eseteken nevetni, de abban a pillanatban sokszor nehéz volt nem mondani valami olyat, amit aztán két perc múlva megbántam volna. Azért elismerem, hogy volt egy eset, amikor nem a katolikus liturgia szerinti szavakat használtam, tőle ezúton is elnézést kérek.
Második, bővített kiadás.
Mottó: Nagy az Isten állatkertje és alacsony a kerítés.
...
Astra J, 10 éves, van a sárvédőn egy karc. Kérdi az érdeklődő:
- Ott mi történt vele? Megkarcolták?
Most erre mit lehet mondani? Azt, hogy nem? A karc azért lett, mert megkarcolták? Ki hitte volna?
…
Egymillió körül keresek német autót, ami nem piros. Mit vett a következő héten, na mit? Kétmillióért egy piros Renault Cliot.
...
Jó napot kívánok…ööö… azért kipróbálhatnám azt az Avensist? Tehát meg nem veszem, de azért kipróbálnám.
...
7 éves Renault Scenic 1.9 dCi. A beszélgetés 20. percében elmondja, hogy benzinest keres, ezt csak megnézi és kipróbálná, hogy milyen egy Scenic.
...
Még valamikor 2000 körül, Audi 80, próbaút végén, miután hazajöttünk, és mondania kellene valamit, hogy akkor kell, nem kell, olcsóbban kell, vagy bármi, csak ennyit mond: Köszönöm, én is most hozok egy ilyet Ausztriából, csak kíváncsi voltam, hogy milyen lesz.
...
Szintén 2000 körül, Fiat Regata kombi, a telep legvégén áll, sok autóval félre kell állni, hogy kipróbáljuk. A próbaút végén csak annyit mond: ha nem kombi lenne, megvenném…
...
Még mindig 2000 körül, 22 éves voltam, meleg nyári nap, klímás Astra, 6 éves, állapotvizsgálaton az autó alatt összegyűlik egy tócsa víz. Egyértelmű, a klíma hideg tartályán kicsapódott a pára, az meg a műhely padlóján kötött ki. Jön boldogan a szerelő, hogy hoppá, hibát találtam, ebből az autóból ömlik a hűtővíz. Mondom neki, hogy az nem hűtőfolyadék, hanem egy természetes, normális jelenség, nézze meg azt a tartályt, tiszta pára. Elborul az agya az ötvenes szerelőnek és sértődötten megjegyzi: nekem ne magyarázd meg, te még nem is voltál, amikor én már autót szereltem.
...
Másodszorra jön vissza az ember, másodszor is kipróbáljuk a Golfot, azzal válunk el, hogy hazamegyek foglalóért és mingyá' jövök. Ennek 15 éve, mingyá' gyere (szerintem már felesleges tovább várnom).
...
Skoda Roomster, hív az ember, hogy ő most ül be az autóba Ajkán, délután kettőkor érkezik, el ne adjam senkinek az autót. Ennek már három éve, gyanítom, hogy már nem jön.
...
Opel Astra, próbaút. A vevő ül már a kormánynál, ötödikben megyünk 60-nal. Megkérdezi: Ha ötödikben vagyok, akkor miért nem megyünk gyorsabban? Hát, mondom, nem tudom, nem én nyomom a gázt…
...
Suzuki Swift 2007, 1.5 benzin. Átadás után két héttel felhív a vevő, hogy van egy kis gond az autóval. Végigfut az agyamon, hogy Suzuki, 1.5, tehát jó autó, ennél a motornál a váltó se szokott búgni, a legnyugodtabban kérdezem, hogy mi az? Hát indításkor, néha, de nem mindig, csikorog a generátorszíj…
...
Fiat Panda 3 éves, 34.000 km. Telefonon érdeklődik a hölgy, hogy ő nyugdíjas, gyöngyösi, ott városon belülre kellene neki valami pici boltbajáró. A lényeg, hogy kicsi legyen, fiatal és kevés kilométeres. Pár nap múlva eljönnek Gyöngyösről, eltöltünk együtt egy laza fél órát, és mondja: ez túl kicsi.
Tényleg nem volt Gyöngyös-Sopron között egy kua Panda, amin ez kiderülhetett volna? Egy Panda akkora, mint egy Panda.
...
Ezeréves ismerős a vevő, régi 24 éves alapfelszereltségű Astra F (nincs még egy központi zár vagy szervokormány se) kirohadt alóla, koszos, büdös, ápolatlan, igénytelen, szakadt, menthetetlen, megy a bontóba. Amit néz nálam, az egy Renault Scenic, 6 éves, újszerű, tele extrákkal, szervizkönyvvel, az utolsó olajcsere is pár hónapja volt. Emberem még az életben még nem is látott kulcsnélküli rendszert, sose ült ülésfűtéses autóban, ESP-ről meg nem is hallott, itt viszont minden adott. Adok neki a gyári alufelnik mellé téli kereket is, azt is alufelnin. Na, gondoltam, ő a világ legboldogabb embere, ahogy fülig érő szájjal kigördül a telepről.
De nem. Ahogy a mondás tartja, az álmok veszélyes dolgok, mert valóra válhatnak és onnantól már nem álom többé. Marad a csúf valóság, mint ami előtte is volt. Én is hiába vennék akármilyen csodaautót, akkor is kopaszodnék, őszülnék és apatestet növesztenék. Mert bizony pár héttel később rájött, hogy a navigációban (mert az is volt benn) nincs Magyarország térkép (Jézus, Mária, Szent József és az összes aprószentek). Mondtam, semmi gond, segítek, online le lehet tölteni, fél óra és már bőven mondja Andrea vagy Marika, hogy túl gyorsan mész. Ja, hát igen, VALAKINEK (szerinte nekem) ki kellene fizetni azt a brutális 19.000 Ft-ot. Először azt mondta, hogy oké, megoldják, de aztán két hét múlva se tudta lenyelni a békát, elkezdte az idegrendszerem tesztjét, és naponta két hívással és/vagy sms-sel adta a tudtomra, hogy ő nem erre számított, amikor használt autót vett…
...
Aki látott már szép horpadást, jelentkezzen…
De érdekes, az ára miatt (az egyik legolcsóbb volt) miért nem panaszkodott? Vagy ha egy annyira olcsó autót ment megnézni, mire számított?
...
Jön az érdeklődő, meg szeretné nézni a Focust. Nézte már a honlapon, pont ilyet keres. Kimegyünk, kinyitom az ajtót, nézi távolról, de bele se néz, látszik, hogy nem érdekli. Megszólal: Hmm. Ford…
Na, mondom, rosszul kezdődik. Folytatta… „Volt egy rokonom Németországban még ezerkilencszááááááz…ööö…ööö…hetv….nem, nyolcvan…nem, mégis hetven, mert akkor disszidáltak, amikor a Gizi néni nyugdíjba ment téeszből, bár ez nem ide tartozik, szóval beültek a Wartburgba, meg se álltak Németországig, ami akkor még Nyugat-Németország volt. Majdnem két napig utaztak, mert a Wartburg…Jóska bátyám egy nagyon okos ember volt, az MTA-nak volt tagja…szóval a Wartburgnak elállítódott a gyújtása, mert abban három megszakító volt, Jóska bácsi nem alakította át tirisztorosra, pedig Jani bátyám mondta neki, ezért többször meg kellett állni, hogy beállítsa.... … na, szóval ők dolgoztak a Ford gyárban. Arra, ami utána következett már nem emlékszem, majd valamilyen poszttraumatikus szindróma kezelése során, hipnózisban fel tudom idézni. És mindezt öt óra után, amikor már akár haza is mehettem volna, mert ebből nyilván nem lesz üzlet, de egy fél órán át ment a fingfűrészelés.
...
Ford Focus, 13 éves, 110.000 km, végig márkaszervizben vezetett szervizkönyv, tiszta, illatos, ápolt autó, az ilyeneket hirdették régen úgy, hogy igényesnek eladó. Kipróbáljuk, másnap visszajön a szerelővel, vele is kipróbáljuk, minden rendben, megveszi 870.000 Ft-ért. Két nap múlva hív, hogy gond van, elvitte Sopron egyik legdrágább szervizébe (akik egy 10 éves Opel Corsán 92.000 Ft-ért cseréltek első féket), ott találtak rajt egy csomó hibát, ezért ő most elégedetlen és csalódott: „AZT HITTEM, HOGY MOST 5-6 ÉVIG NEM KELL AUTÓRA KÖLTENEM”. Hangsúlyozom, 13 éves autót vett. Felolvasta a hibákat: hátsó fékbetét vékony és toronycsapágy kopog. Egy 13 éves autón. A szerviz szemét volt, felírt neki automatikusan két hátsó féktárcsát, két komplett féknyerget cserére, a javítás teljes költsége 300.000 Ft. Lenne.
Na most egy használt autónál a futómű és fékalkatrész NEM garanciális. Még az új autónál se. Én birka, inkább az elégedett ügyfeleket kerestem, megígértem, hogy megjavítom. Az én szerelőm szerint tényleg vékony a fékbetét (5.000 Ft), a féktárcsának csak kis válla van, le lehet szabályozni (2.000 Ft), a toronycsapágy 9.000 Ft volt, a féknyergeknek semmi baja (az ajánlat szerint csak a két nyereg 95.000 Ft). A munkadíj kompletten 20.000 Ft. Ez összesen 36.000. Az csak kicsit több mint a tizede a másik ajánlatnak.
...
VW Passat, 18 éves, 370.000 km. Kérdés: garázsban tartott? Ja, mind a 370.000 km-t ott tette meg.
...
Toyota Avensis taxi, közel 400.000 km-rel. A tulaj erősködik, hogy számítsam be, mert ez egy milyen jó állapotú autó, nézzem meg. Erre felemeli a hátsó ülés előtti gumiszőnyeget, hogy ott alatta milyen újszerű.
...
Sietős léptek, egy kopogás után nagy zajjal rámtöri az ajtót és megkérdi: Jónapot, vizelni, itt, hol tudok?
...
…és az XY bank, az jó? Ja. Az a legjobb. Attól nem sajnálom a kamatot. Cukik.
...
Jó napot kívánok, be szeretném számíttatni a 15 éves BMW 320D-t, hát 370.000 km van benn, de ebben tényleg annyi van.
Nem mondtam ki, csak gondoltam, hogy akkor jó, még azt hittem, hogy valami sokat futott sz.rt akarsz rám melegíteni.
...
Opel Astra, 8 éves:
…gondolom karcmentes. ???
Miért ennyire egyértelmű, hogy egy 8 éves autó karcmentes?
...
Ismerősöm hív, hogy ő most aztán elhatározta, és ez mostantól tény, hogy ő bizony egy VW Passatot fog venni, méghozzá a jelenlegi legutolsó, B8-as szériából, lejjebb nem adja. Mondom neki, hogy én VW csoportból nem vagyok jó, mert 350-es árfolyammal ezeket csak olyan drágán tudom behozni, hogy többe kerül, mint amennyit itthon ér. Nem baj, mert ő most egy olyat vesz, hogy na. Mondok egy árat egy vezetett szervizkönyves, karbantartott, normális kilométeres autóra, magánszemély első tulajtól, stb. Hirtelen akut pupillatágulatot kapott, hoztam neki egy pohár vizet, hogy legyen mivel bevenni a Sedacur Fortét. Mert az ugye sok (én szóltam előre…), ennél sokkal olcsóbban vannak már a neten. Hát akkor hajrá. El is viharzik, pár hét múlva jön csillogó szemekkel, dagadó mellkassal, hogy na, ezt figyeld.
Amit figyelnem kellett, az egy elég messziről is láthatóan flottás autó, fehér alap színben, alap felszereltséggel. Egyetlen extra volt benn, egy navi (bár az első beszélgetésünkkor távolságtartó tempomatról, ülésfűtésről, napfénytetőről is szó volt). De ott feszített rajt egy vadiúj 19-es utángyártott alufelni a méltán világhírű Sunfull márkájú gumikkal. 6 évesen volt benn 280.000 km, és egy szép, legendásan megbízható DSG váltó, aminek ugye 280.000 km csak a bemelegítés.
...
VW Transporter T4, 2.4D behozná a tulaj eladásra, de tiszta habos olaj a tágulási tartály.
- Ezt így nem tudom elfogadni, hengerfejesen nem tudom eladni.
- Á, ez nem hengerfejes.
- De igen, az a trutymó a tartályban a motorolaj.
- Á, ez nem lehet hengerfejes.
- De miért nem?
- Mert…mert…mert nem lehet. Tudom, hogy nem hengerfejes. Ez az autó nem lehet hengerfejes.
Nem is tudtam, hogy az agykontroll az autóknál is működik. Egyszer utána még hívott a tulaj, de akkor is csak az univerzum energiáiból tudtam neki küldeni egy keveset 400 Ft/percért. Utána állítólag jobb lett (kevésbé habzott).
...
- Üdvözlöm, Dr. Kovács Jánosné vagyok, a Kovács doktor megnézné az Astrát (ki ez, valami autódoktor?)
- Sajnos szabadságon vagyok, írtam is a honlapon, holnap reggel 9-kor nyitok.
- De a Kovács doktor csak ma ér rá.
- Értem, de Budapesten vagyok.
Eljönnek másnap, megegyezünk, írjuk a papírokat. A lakcímkártyája nehezen olvasható. Rákérdezek, a házszámára, hogy az 76?
- Nem, 78. Családi ház!
Utalna.
Persze, nem gond, itt a számtógépem.
- Nem, a saját 17”-os laptopommal fogom (én kérek elnézést, nem vagyok méltó)
felajánlom, hogy csatlakozzon az irodai wifihez, mondom a jelszót.
-Van mobilnetem, korlátlan!
Kovács doktorral eltölteni pár órát olyan élmény volt, mint egy végbéltükrözés.
Bódítás nélkül. Csak úgy suhant az idő.
...
Mercedes E 200 kompressor
Jó napot kívánok, igazából terepjárót keresnék, de kipróbálhatom az E osztályt?
Hallgatja a kézifék kattanását:
- Itt valami nem jó.
- Miért?
- Túl halkan kattog.
- Ez egy Mercedes, itt semmi se működik hangosan.
- De akkor se jó. Túl kicsik a fogak a fogasíven.
- A Mercedes már vagy 50 éve gyakorlatilag az összes autóját ilyen kézifékkel gyártja. Tudja, hogy mekkora fogak kellenek hozzá.
- De ez így akkor se biztonságos.
Apád lett volna biztonságosabb azon az estén…
...
Grand Scenic III, 1.6 benzin, 10 éves. Már másodszorra jön vissza, neten utánajárt a tulajdonosok véleményének, nagyrészt mindenki dícséri, semmi visszatérő vagy nagyobb probléma, csak arra panaszkodnak, hogy kevés az 1500 kilóhoz egy 1.6 benzinmotor 110 lóerővel. Valóban kevés, nekem is az van, valóban kell hozzá kis hátszél és lejtő, de előzni is tudok vele. A család fanyalog, ők BMW-t szeretnének (erről a prémium autókról szóló fejezetben lehet olvasni).
Elmegyünk próbaútra, hümmög.
- Tényleg kevés a 110 lóerő. Nincs fiatalabb?
Mi köze az évjáratnak a gyorsuláshoz? Vagy tavalyelőtt még 200 lóerő volt?
Beszámítandó Opel Astra, beindítom, a motorkontroll lámpa világít. Rá is kérdezek, de jön a válasz, amit nem szeretek hallani:
- Ó, az nem probléma, az már két éve világít.
...
Van egy kérdésem, a lap alján, a kontakt adatok kitöltésével várom a választ:
Renault Clio, 3 éves, 55.000 km, vezetett szervizkönyv, új illata van.
Jön az ügyfél:
- Jó napot kívánok, a Cliot néztem a neten...bár fehéret nem akarok venni. Ki lehetne próbálni?
Eldöntendő kérdést tett fel az ügyfél, két válasz van: igen vagy nem.
Mit lehet erre mondani?
- Igen, persze (és bízunk saját értékesítői képességeinkben, na meg abban, hogy 3 éves autó nem nagyon van a piacon, nincs választási lehetősége a vevőnek)
- Ha nem akar fehéret venni, akkor nem, mert ez fehér, a próbaút végén se lesz fekete, csak az időmet pazarolom.
A válaszokat e-mailben várom.
Telefonos hívások:
Jó napot, a Suzuki Wagon R+ hirdetésében azt írja, hogy téli és nyári kerekekkel. De az hogy van? Elől téli, hátul nyári?
...
Ismerősöm autója, Renault Twingo, 12 éves, de 2.000 km-rel. Igen, kettőezer (zweitausend, für Pendler). Állapota is ennek megfelelő, sehol egy karc vagy horpadás. Új illatú, szalon állapotú autó.
A hirdetésben még az szerepelt, hogy „Értelmes keretek között alkuképes, de alkudni kizárólag megtekintés után, az autó mellett lehet”. Gondoltam, hogy egyértelmű, feélreérthetetlen és a lehetőségekhez képest udvarias. Ára 1.099.000 Ft. Hív az ember:
- Látom, lehet alkudni. Mennyi lenne a vége? 800?
...
Egy tőlünk keletre eső ország száma, ember erősen töri a magyart:
- Jó napot kívánok, van egy 1994-as évjáratú (27 éves) Audi A4-esem és tegnap kiégett a motortér. De csak a motortér. Szeretném eladni.
- Köszönöm, én csak ép, működő autót veszek.
- Akkor ki venné meg?
- 27 éves Audin ez gyakorlatilag totálkár, ezt szerintem csak a bontó venné meg.
- De…de… ez nagyon jó autó, nem bontóba való.
...
Opel Astra 14 éves,140.000 egy tulajos, végig márkaszervizben vezetett szervizkönyv. Gyári festés, nagyon szép, megkímélt autó. Próbaút után megnézzük a szervizkönyvet, kiderül, hogy a vezérléscsere esedékes.
Megveszi, két hónap múlva csörög a telefon, a vevő hív:
- Szia, két hónapja vettük az autót, azt mondtad, hogy jó állapotú, de már 200.000 Ft-ot költöttünk rá.
- Mi volt a baj?
- Hát vezérlést kellett cserélni, olajat, szűrőket és vettünk rá négy téli gumit.
- … igen?
- Semmi, csak azt akartam, hogy tudd.
...
Jó napot, egy hónapja vettem Önnél az Astrát, de van vele egy kis baj. A fényszórómagasság állítás nem működik.
...
- Jó napot kívánok, az Astra után érdeklődöm, hogy hol van az autó?
- Sopronban.
- És az milyen messze van?
- ???…attól függ, mitől?
- Hát Szombathelytől.
- Egy óra, 65 km.
- Húúúú… És hogy jutok oda???
...
-Szevasz (!!!), olvasom itt ezt a hirdetést, jó drágán árulod, tudod?
-Akkor kösz hogy hívtál, szevasz.
Letettem a telefont, ezért sajnos már soha nem fog kiderülni, hogy melyik autót árultam jó drágán.
...
Prémium autó érkezik, eladná készpénzért. Egyik ismerősöm ilyet keres, odahívom. Megegyezünk hárman, megírjuk a papírokat, és mindketten mennének haza. Szólok az eladónak, hogy egy kicsit maradjon, még van neki némi kötelessége, némi lepattanó jusson nekem is, ha már szereztem vevőt. Rámnéz és csak annyit mond: mutass valami papírt, amin megbíztalak az eladással... Amúgy negyvenes nyugdíjas BM dolgozó volt.
...
Na nézzünk néhány hirdetést. Einstein azt mondta:
Két dolog van, ami határtalan: a világegyetem és az emberi hülyeség. Bár, az elsőben nem vagyok biztos…
A kép néhány másodpercenként továbblép automatikusan.
Az Audi A6 esete
Egyetlen A6 volt az egész magyar piacon, ami olcsóbb volt, mint ez. A hirdetés képén alig látszik, de bekarikáztam pirossal az alján, hogy „Értelmes keretek között alkuképes, de alkudni kizárólag megtekintés után, az autó mellett lehet”.
Sajnos nem volt elegendő.
Az e-mailnél beszámoztam a sorrendet. A harmadik után már nem válaszoltam neki.
A végére még két önsorsrontó: