Milyenek a mai autók?

Mottó: 

- Meddig bírja ki egy elefánt víz nélkül?

- Hát élete végéig.

 

Először is: mi az az autó? Sok embernek csak egy eszköz, amivel közlekedni tud. Más csak ebben érzi magát embernek, ők erősködnek a soproni Győri út végén, ahol 2x2 sávról leszűkül az út 2x1 sávra. Valakinek egy folyamatos cél, amiért dolgozik és a fizetése nagy részét rákölti, aztán ha meglát egy újabbat, akkor az lesz az újabb cél. A gyáraknak is ez utóbbi két eset a jó, a szolgenek is ezt erőltetik: AZ autó, a vezetés élménye, a haladás technikája, a legjobbat vagy semmit, stb.

Eközben egyik gyárnak sem célja, hogy egy tényleg jó és tartós autót készítsen, de ezt persze egyik gyár sem ismerné el. Ugyanúgy, mint a mosógép, ha megint 20 évig működne, mint régen, akkor csak 20 évente kellene újat venni. A gáz csak az, hogy egy mosógép mondjuk 100.000 Ft, egy alsó középkategóriás autó (Focus, Astra, Megane) 6-7 milliótól indul felfelé.

És sajnos egyik márka sem kivétel, a legmenőbb német márkák sem, és a japánok sem (idáig öt Toyotám volt, abból négyben cseréltem kuplungot, kettőben klímakompresszort, pedig egyik sem volt egy fosszília).

Az is tény, hogy a magyar újautó piac nem különösebben fontos egyik gyárnak sem. Számoljunk egy kicsit: csak a VW gyár 8.900.000 autót gyártott 2020-ban. Ez heti 171.000 autó, tehát egyetlen gyártó önmaga képes egy hét alatt 50%-kal több autót gyártani, mint amennyit egy évben Magyarországon el lehet adni. És nem csak a VW létezik, vannak mellette más márkák is…

Csak az érdekesség miatt, újautó eladások Európában, 2020-ban:

Magyarország: 128.000 (ennyi rendszámot adtak ki úja autókra, ennek egy részét másnap kivonták a forgalomból és ment vissza Nyugat-Európába)

Ausztria: 353.000 db (pedig 1 millióval kevesebben vannak, mint mi)

Németország: 2.917.000 db

Franciaország: 1.650.000 db

Szóval, a gyártókat nem érdekli, hogy mi 20 évig akarunk egy autóval járni. Az árak a Nyugat-európai kereseti viszonyokhoz igazodnak, azért kerülnek ennyibe, mert ennyiért el lehet őket adni. Egy gyár ügyfele az újautó vásárló, nem foglalkoznak azzal, aki használtan veszi. 

Hogyan lehet sok vevőt találni:

  1. haszontalan, de mutatós extrákat kell fejleszteni, pl. a dinamikus index, ami nem villog, hanem futkos 😊, a bőr-textil üléshuzat, ami 99%-ban műbőrt jelent, nem túl hosszú élettartammal, vagy a bőrhöz tényleg nagyon hasonlító műbőr, csupán tornacipő szaga árulkodik arról, hogy az műanyag, de a szomszéd felidegesítésére tökéletesen alkalmas. Műbőr néven nem lehetne eladni, hívjuk inkább mesterséges bőrnek. Aztán ott van a belső hangulatvilágítás változtatható színnel, a gesztus vezérlés vagy az érintő képernyő, amiben egy belső levegőkeringetést is csak keresés, nyomkodás után lehet megtalálni.
  2. garanciaidőben ne legyen lehetőleg baja, hogy az ügyfélnek legyen kedve újra ugyanazt a márkát választani. Ehhez viszont nem a legolcsóbb beszállítót kellene választani.
  3. a szerviz ne kerüljön sokba. Emiatt mondanak 30.000 km-es olajcsere periódust, amitől 150.000 km környékén letapadnak a dugattyúgyűrűk és magas lesz az olajfogyasztás. Vagy eleve „adnak” 4-5 év ingyen szervizt, ami jól hangzik, viszont ingyen ebéd nincs, azt a többévnyi szervizt a vevő vásárláskor előre, egyben fizeti ki.

 

A lényeg, hogy egy autógyárnak nem feltétlenül van haszna az autó eladásból. Akkor mégis, hogyan maradnak fenn? Hát az alkatrészből. Ez egy okosan kitalált rendszer: adnak garanciát (pontosabban jótállást), mert kötelező, de csak akkor érvényes, ha a tulaj márkaszervizben szervizelteti az autót. Erről a fogyasztóvédelemnek kicsit más a véleménye, de erről inkább hadd nyilatkozzanak ők. A márkaszerviz (elvileg) gyári alkatrész épít be, aminek az eladási ára köszönő viszonyban sincs az előállítási árral, és sokszor egy fokkal sem jobb, mint az utángyártott. 

Van itt két cikk, tudom, tudom, nem mai, és ráadásul az egyik német nyelvű:

Ennyit keresnek a gyárak autónként, első rész

Ennyit keresnek a gyárak autónként, második rész

Ennyit keresnek a gyárak autónként, német nyelvű

 

Egy kis poén: 

  • Hogyan lehet a kákán csomót keresni?
  • Olcsón kell megvenni és drágán eladni.

Konkrét példa: egyre több autót árulnak teljes digitális műszerfallal. Nem új dolog, a Renault Scenicet 2009-től ilyennel gyártották, sok Scenicem volt, egyikben sem volt probléma. De ez ugye nem maradhat így, nézzünk egy relatív drága autót, tehát elvileg beleférne az árába egy minőségi cucc:

Tesla hiba

Képzeljünk el egy szitut, amikor a VW Golf nyolcadik szériája már 10 éves, és bizony lesz egy kis pixelhiba, vajon mibe fáj a javítás? Na, van tipp? Cikkszám 5G1920791A, kedvezményes ára 744.000 Ft. Plusz beszerelés. Vagy ugyanez egy Mercedes E osztályba (W213), cikkszám A2135403842, kedvezményes ára 1.142.000 Ft.

Vagy Opel Astra J tetőkárpit (cikkszám 2350572) kedvezményes ára 521.000 Ft. Nem, nem 5 darab. Csak egy.

Nem kérdés, az összes alkatrészt gyárak az eladási ár töredékéért veszik.

Vagy marad a bontott, aztán bírja, amíg bírja. De el is érkeztünk a mondáshoz: akinek volt pénze majomra, legyen pénze banánra. 

 

Ja, egy kis megjegyzés: észrevették a Tesla képernyős cikkben a megjegyzést, hogy az autóélettartama az 5-6 év minimum kétszerese? Tehát a gyár véleménye szerint egy 10-12 éves autónál már bizony felmerül az, hogy tovább már nem próbáljuk meg életben tartani. Lehet, hogy kibírja a háromszor 5-6 évet, de az már tényleg csak a marketing duma része. Mi meg itt egy 18 éves autónál (most van 2021, tehát 2003-as gyártás) még visszafutkosunk a kereskedőhöz, hogy mi romlott el…

Egy mai autón rengeteg olyan megoldás van, ami konkrét tapasztalatok alapján csak azt a tervezett 5-6 évig VAGY 150.000 km-ig működik:

  • motorolajban futó vezérműszíj, ahol az olaj tönkreteszi a szíjat, majd a leváló darabok eltömítik az olajozási rendszert (Citroen-Peugeot 1.2 Turbo). Az tényleg újdonság egy százáves gyárnak, hogy az azonos alapanyagú (kőolaj) termékek reakcióba lépnek egymással?
  • a kerékpár igényességű vezérműlánc és lánckerekek, és a végén meg vagyunk lepődve, megnyúlik vagy elszakad (BMW, VW, Opel)
  • soft touch nevű műanyag bevonatok, a fekete műanyagot bevonjuk fekete műanyaggal, hogy kellemesebb legyen a tapintása. Pár év után elkezd lekopni, egészen lepukkant érzést kölcsönözve az egész belsőnek
  • alacsony palástnyomású dugattyúgyűrű, amit azért találtak ki, hogy a motor belső súrlódását csökkentsék, de ezáltal a motorolaj könnyebben talál utat az égéstérhez. Kombinálva az értelmetlenül hosszú olajcsere periódussal (pl. Opel Corsa C 1.3 dízel: 3,2 litermotorolaj 30.000 km-ként vagy 1 évente cserélve vagy Citroen-Peugeot 1.6 THP, stb. stb.) az amúgy sem feszes dugattyúgyűrűt még beleragasztjuk a dugattyúba olajsárral. A végeredmény a magas olajfogyasztás és a tönkrement katalizátor. Nem gond, javítható, de azon a nyáron nem lesz nyaralás. Vagy legfeljebb a Járda szigeteken.

 

Aztán beszélhetnénk arról is, hogy sok sebességváltóban nincs előírt olajcsere periódus, mert az kibírja az autó teljes életét. Itt jön elő az elefántos-vizes mottó, mert elmenne az többet is, ha néha azt is lecserélnénk. Vagy mindent gyakrabban cserélnénk.

Érdekes, hogy Ausztriában egy új autó 3 év műszakit kap, aztán kettőt, aztán utána már csak egyet. Nálunk az új kap négyet, aztán mindig kettőt. A húszéves is kettőt, miközben Ausztriában az ötéves is csak egyet. Nagyon nagy tisztelet a kivételeknek, de bizony műszakilag elhanyagoltak a magyar autók 10 év felett, sokan még az olajcserét is kihagyják (bírja az még…). Aztán meg meglepődünk, amikor az elefántnak gödröt kell ásni.

Van egy ismerősöm, nagy autósimogató, büszke rá, hogy nem szerelő, de maga tartja karban a Swiftjét, egyszerűen imád vele foglalkozni. Aztán amikor megkérdeztem, hogy oszt’ fékolajcsere mikor volt utoljára, még a kérdést se értette, hogy azt miért kellene. Sajnos a lelkesedés nem pótolja a szaktudást.

De nem baj, a Swift kicsi autó, kicsi gödör elég neki.

Az, hogy egy mai modern bonyolult turbós-láncos-közvetlen befecskendezéses motor ennyire kényes, sőt mondjuk ki, hogy egy időzített bomba, nem bírja a gyárilag előírt karbantartással se sokáig, hogyan bírná a ridegtartást? De nem baj, kereskedésben vettem, majd a kereskedő megjavíttatja…

éééés, dobpergés…… mi jön a 3 hengeres autó után? A 3 hengeres, ami egy hengert szükség, pontosabban nem szükség esetén lekapcsol és akkor már csak kettő megy. Na ilyen motort teszünk méretes, másfél tonnás autókba és azt gondoljuk, hogy 10 év után is majd működik. Jelzem, nem fog. És ha valaki behozna hozzám egy ilyet, arra tényleg nekem kellene vállani a szavatosságot? Azt a kérdést tudom feltenni, mint az Üvegtigrisben, hogy itt mindenki hülye? Itt? Mindenki. Aki majd belefut egy ilyen pofonba, az majd nosztalgiával gondol vissza arra, hogy „Te Gizi, emlékszel, amikor egy nyikorgó generátorszíj miatt képesek voltunk reklamálni a kereskedőnél?” 

De tovább megyek: ha most egy nagyon rosszat álmodnék és úgy határoznék, hogy új autót veszek (bár jelenleg nem tudom, mi elképzelhetetlenebb ennél), biztosan nem vennék benzinest. Lépten nyomon azt halljuk, hogy ne vegyünk dízelt, vegyen mindenki benzinest, ismerve a mai benzinmotor technológiáját én egy fillért sem adnék értük. Akkor inkább dízel vagy hibrid, vagy ha valaki annyira tele van zsozsóval, mint Szergej tetűvel, akkor elektromost.

Előtört belőlem a Nostradamus, jósolni fogok: A jelenleg érvényes törvényi szabályozás miatt (szavatosság használt autóra) tíz év múlva (2031) el fognak tűnni az engedéllyel rendelkező használtautó kereskedők, maradnak a nepperek a benzinkutaknál, forgalmas utak mellé letámasztott autókkal, eldobható telefonszámokkal. Hajrá.

Beszélgettem egy márkaszerviz munkafelvevőjéről, hogy mi a véleménye a villanyautók szervizeléséről. Ott, ahol nincs motorolaj, amit egy márkaszerviz 1000 Ft-ért vesz, de 8000-ért önt bele az autómba, nincs olajszűrő, kuplung, kettős tömegű lendkerék, lambda szonda, katalizátor, és még millió jeladó, a fék sem fogy, mert motorféket használunk a visszatöltés miatt, a rendszeres karbantartáshoz nem kell majd mást cserélni, mint pollenszűrőt, és esetleg akkumulátor hűtőfolyadékot, ha van egyáltalán abban az autóban. Fogyóeszköz igazából a futóműalkatrész lesz, de azok nem különösebben drágák, nincs rajt nagy haszon. Miből él akkor majd egy szerviz? Az ő tippje az volt, hogy majd komplett akkumulátort cserélünk két-három millióért.

De nem gond, kereskedőtől vettem, majd kifizeti. Úgyhogy viszlát, én mentem. Hajrá nepperek, benzinkutak, tiétek a jövő.

Szép jövő.

Addig is mindenki itassa az elefántját.

Így dolgoztam

22 évig foglalkoztam autókkal, inkább a minőséget választottam, nem a mennyiséget. Az összes saját autómra 1 év fődarab garanciát vállaltam, de amit jelenleg autókereskedelemnek hívunk, azt már nem tudom tolerálni.

Ekkor dolgoztam

  • hétfő 9:00 - 17:00
  • kedd 9:00 - 17:00
  • szerda 9:00 - 17:00
  • csütörtök 9:00 - 17:00
  • péntek 9:00 - 17:00
  • szombat 9:00 - 12:00
  • vasárnap zárva

Itt dolgoztam

  • 9400 Sopron, Győri út 52 (az Aldival szemben)
  • 70/509-89-00

Sopron, Győri út 52.

Copyright © 2020 - 2021. Copyright © 2021. Lővér Auto Kft.

Fejlesztette: ThemeMakers